13.2 Merimiestarinoita, ammattitaitoa ja työtarjouksia!

Tällä kerralla olimme Rauman opettajankoulutuslaitoksella, jossa toimintaa ohjasi Juha Jaatinen sekä lukion opettajat. Paikan päällä olivat siis me perusopinto-opiskelijat sekä luokiolaisten ryhmä.

Yksilöt muodostavat ryhmän

Tällä kerralla pohdimme osaamistamme osana ryhmää. Sovimme ryhmällemme omat pelisäännöt. Tämän lisäksi mietimme, millaisissa asioissa olemme yksilöinä hyviä ja mitä voisimme itsessämme kehittää.

Itsensä tutkiminen hyvien ja kehittävien asioiden kannalta on tärkeää. Tällöin yksilö oppii huomaamaan, mitkä ovat omat vahvuudet. Kehityskohteiden tiedostaminen on tärkeää varsinkin opettajilla, sillä omiin vahvuuksiin ja tuttuihin työtapoihin saatetaan joskus jämähtää. Kyse ei välttämättä ole siitä, olisiko halua kehittyä, vaan enemmänkin ihmiset eivät tiedä, kuinka ylipäätään kehittää itseään

Tavoitteen asettaminen

Ryhmälle pelisääntöjen luominen yhdessä oli myös tärkeää. Ryhmän kolme tärkeää sääntöä loivat samalla myös tavoiteen toiminnalle. Tavoitteen merkitys on tärkeää, jotta päämäärän lisäksi tiedetään, miten saavutettaisiin tuo tavoite yksilöinä.

Seuraavat yhteisesti sovitut tavoitteet (3kpl) loivat tavoitteen toiminnallemme koko kurssin ajaksi.


1) Ajoissa
2) Ripeästi
3) Huolellisesti

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maailman meriltä - Rauman merimuseo 6.2.2018

Merikoululla haetaan suuntaa, navigoidaan ja luotsataan

Merikelpoinen, testausta ja arviointi - Maaliskuun 19. päivä