Oikeaa tiimityötä ja luotsaamista - mahtavaa!
13.3.2018 Ksp5 - Merille -kurssi yliopistolla Teknikalla
Olimme yhdessä meidän sivuaineryhmä ja lukion porukan kanssa yliopistolla suuntaamassa edelleen merille. Saimme yliopiston opettaja Juha Jaatiselta runsaasti lisäohjeistusta projektimme tueksi.
Yliopiston opettaja Juha Jaatinen ohjaa Ksp5:n Merille -miehistöjä luotsaamaan ja suuntaamaan oikein.
Powerpointilla vielä tärkeitä lisäohjeita miehistöille.
Aito tiimityö oli lähtenyt monissa ryhmissä käyntiin. Myös meidän Barbadoksen miehistö alkoi hitsautua yhteen. Suunnitelmat olivat lähteneet lentämään ja olimme yhdessä saaneet hiottua suunnitelmamme paperille ja siitä powerpoint-versioon, jonka esitimme tapaamisessamme.
Tämä innovaatiokompetenssin taulukko on erittäin mielenkiintoinen ja monipuolinen kokonaisuus innovaatiokyvyistä. Tämä sopii erinomaisesti tälle tuotesuunnittelun kurssille tarkasteltavaksi. Koemme, että meidän Barbadoksen miehistö omaa runsaasti näitä kykyjä miehistönä ja toivomme, että näkyvät myös tässä blogissa että meidän tuotesuunnittelun helmessä, kelluvassa valaisimessa.
Lähtökohtanamme Merille -tuotesuunnitteluprojektissamme oli Rauman merimuseon elämysmatkailu 1900-luvun alussa merillä ja tuntuma siitä, miten vaarallista merillä on. Miehistömme suunnittelun lähtökohta kiteytyi Jonin teemaan: Oli pimeä, myrskyisä yö. Ja siitä se sitten lähti...
Halusimme valmistaa yhtä aikaa sekä hyödyllisen että aitoa meritunnelmaa luovan kelluvan valaisimen, jonka avulla voidaan myös pelastaa ihminen meren varasta.
Seuraava vaihe meidän Barbadoksen miehistöllämme on materiaalien hankinta ja toteutus.
Yhteissuunnittelutapaamisessa pääsimme seuraavaksi mielestäni yhteen tämän kurssin helmistä:
Yliopiston Teknika-rakennuksen esittely lukiolaisille, jotta he saavat paremmat tilat työstää omaa tuotesuunnitteluprojektiaan. Tämän jälkeen jatkoimme yhden lukiomiehistön tuotesuunnitteluprojektin eteenpäin luotsaamista. Miehistön työnjako ja suunnittelu käynnistyivät hienosti. Olen ylpeä heistä! Toivottavasti suunnittelmat toimivat. Tätä osaa olisin toivonut kurssilta enemmän ja lisää. Tämä oli parasta yhdistää yliopisto-opiskelijoiden ja lukio-opiskelijoiden miehistöt luotsamaan ja oppimaan toinen toisiltaan eri asioita. Tässä käytettiin hyväksi Vygotskin lähikehityksen vyöhykettä. Ihan mahtavaa!
Olimme yhdessä meidän sivuaineryhmä ja lukion porukan kanssa yliopistolla suuntaamassa edelleen merille. Saimme yliopiston opettaja Juha Jaatiselta runsaasti lisäohjeistusta projektimme tueksi.
Yliopiston opettaja Juha Jaatinen ohjaa Ksp5:n Merille -miehistöjä luotsaamaan ja suuntaamaan oikein.
Powerpointilla vielä tärkeitä lisäohjeita miehistöille.
Aito tiimityö oli lähtenyt monissa ryhmissä käyntiin. Myös meidän Barbadoksen miehistö alkoi hitsautua yhteen. Suunnitelmat olivat lähteneet lentämään ja olimme yhdessä saaneet hiottua suunnitelmamme paperille ja siitä powerpoint-versioon, jonka esitimme tapaamisessamme.
Tämä innovaatiokompetenssin taulukko on erittäin mielenkiintoinen ja monipuolinen kokonaisuus innovaatiokyvyistä. Tämä sopii erinomaisesti tälle tuotesuunnittelun kurssille tarkasteltavaksi. Koemme, että meidän Barbadoksen miehistö omaa runsaasti näitä kykyjä miehistönä ja toivomme, että näkyvät myös tässä blogissa että meidän tuotesuunnittelun helmessä, kelluvassa valaisimessa.
Lähtökohtanamme Merille -tuotesuunnitteluprojektissamme oli Rauman merimuseon elämysmatkailu 1900-luvun alussa merillä ja tuntuma siitä, miten vaarallista merillä on. Miehistömme suunnittelun lähtökohta kiteytyi Jonin teemaan: Oli pimeä, myrskyisä yö. Ja siitä se sitten lähti...
Seuraava vaihe meidän Barbadoksen miehistöllämme on materiaalien hankinta ja toteutus.
Yhteissuunnittelutapaamisessa pääsimme seuraavaksi mielestäni yhteen tämän kurssin helmistä:
Yliopiston Teknika-rakennuksen esittely lukiolaisille, jotta he saavat paremmat tilat työstää omaa tuotesuunnitteluprojektiaan. Tämän jälkeen jatkoimme yhden lukiomiehistön tuotesuunnitteluprojektin eteenpäin luotsaamista. Miehistön työnjako ja suunnittelu käynnistyivät hienosti. Olen ylpeä heistä! Toivottavasti suunnittelmat toimivat. Tätä osaa olisin toivonut kurssilta enemmän ja lisää. Tämä oli parasta yhdistää yliopisto-opiskelijoiden ja lukio-opiskelijoiden miehistöt luotsamaan ja oppimaan toinen toisiltaan eri asioita. Tässä käytettiin hyväksi Vygotskin lähikehityksen vyöhykettä. Ihan mahtavaa!
Kommentit
Lähetä kommentti